Монастириська районна рада
Монастириський район, Тернопільська область

Яким чином здійснюється взяття на облік платників єдиного податку – членів фермерського господарства?

Переглядів: 100

Згідно з п. 5 прим. 1 частини першої ст. 4 Закону України від 08 липня 2010 року №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» із змінами та доповненнями члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах, є платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок).

Члени фермерського господарства, вичерпний перелік яких визначено частиною третьою ст. 3 Закону України від 19 червня 2003 року №973 «Про фермерське господарство» із змінами та доповненнями, з 01.01.2018 зобов’язані були стати на облік в контролюючих органах як платники єдиного внеску.

Зазначена норма не поширюється на членів фермерських господарств, які є застрахованими особами (найманими працівниками, фізичними особами-підприємцями).

Відповідно до частини четвертої ст. 4 Закону №2464 обов’язок щодо постановки на облік не поширюється на членів фермерського господарства, якщо вони отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, або досягли віку, встановленого ст. 26 Закону України від 09 липня 2003 року №1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» із змінами та доповненнями, та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу.

При втраті членом фермерського господарства статусу застрахованої особи або статусу особи з інвалідністю, або припинення виплати соціальної допомоги, такий член фермерського господарства зобов’язаний стати на облік в контролюючих органах як платник єдиного внеску.

Згідно з п. 1 розд. ІІІ Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.11.2014 №1162 (далі – Порядок №1162), для взяття на облік платником єдиного внеску членам фермерських господарства необхідно подати до контролюючого органу за місцем проживання заяву про взяття на облік платника єдиного внеску за формою №12-ЄСВ згідно з додатком 2 до Порядку №1162 (далі – Заява).

Члени фермерського господарства подають Заяву та підтвердні документи щодо дати набуття членства у фермерському господарстві (договір (декларація) про створення сімейного фермерського господарства, статут фермерського господарства тощо) протягом 10 календарних днів після внесення змін до установчих документів фермерського господарства (п. 3 розд. ІІІ Порядку№1162).

Така Заява повинна бути додатково підписана головою фермерського господарства.

Контролюючим органом наступного робочого дня з дня взяття на облік членів фермерського господарства безоплатно надсилається (вручається) повідомлення про взяття їх на облік за формою №2-ЄСВ згідно з додатком 3 до Порядку №1162.

 

Хто має подати декларацію про майновий стан і доходи?

Головне управління ДПС у Тернопільській області нагадує, що кампанія декларування доходів проходить кожного року і передбачає подання річної податкової декларації про майновий стан і доходи та визначення податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб і військового збору.

Громадяни, які подають податкові декларації, розподіляються на дві категорії:

- особи, які зобов’язані подати річну декларацію;

- та особи, які мають право подати декларацію з метою отримання податкової знижки.

В обов’язковому порядку мають подавати декларацію громадяни, які отримували доходи не від податкових агентів (тобто від інших фізичних осіб, які не зареєстровані як самозайняті особи).

До таких доходів відносяться, зокрема:

- доходи від надання в оренду рухомого або нерухомого майна іншим фізичним особам, які не є суб’єктами господарювання;

- успадкування майна не від членів сім’ї першого та другого ступенів споріднення;

- доходи від податкових агентів, які не підлягали оподаткуванню при виплаті, але які не звільнені від оподаткування. До таких доходів відноситься:

- дохід у вигляді  основної суми боргу (кредиту) платника податку, прощеного (анульованого) кредитором за його самостійним рішенням, не пов’язаним з процедурою банкрутства, до закінчення строку позовної давності, якщо його сума перевищує 25% однієї мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного податкового року (у 2019 році – 1043,25 грн);

- інвестиційні доходи;

- доходи з іноземних джерел;

- доходи у вигляді нецільової благодійної допомоги, якщо її загальна сума перевищує у 2019 році – 2690 грн;

- доходи від продажу власної продукції тваринництва, якщо сума сукупно за рік перевищує 50 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного (податкового) року (у 2019 році – 208 650 грн);

- доходи від продажу власної сільськогосподарської продукції, якщо розмір земельних ділянок перевищує 2 га;

- інші випадки, передбачені Податковим кодексом.

Крім обов’язку щодо подання декларації, фізичні особи  мають право подати декларацію з метою отримання податкової знижки.

Декларація подається за формою, затвердженою наказом МФУ від 02.10.2015 №859 (у редакції від 25.04.2019 №177).

 

Роздрібна торгівля алкогольними напоями (тютюновими виробами) через інтернет-магазин

 

Відповідно до ст. 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» зі змінами та доповненнями (далі – Закон №481) роздрібна торгівля, зокрема, алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб’єктами господарювання (у тому числі іноземними суб’єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Згідно із ст. 1 Закону №481:

- роздрібна торгівля – це діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб’єктах господарювання (у тому числі іноземних суб’єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування;

- місце торгівлі – це місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів та пива – без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, – торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

Пунктом 11 частини першої ст. 15 прим. 3 Закону №481 забороняється продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів у невизначених для цього місцях торгівлі.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про електронну комерцію»:

- інтернет-магазин – це засіб для представлення або реалізації товару, роботи чи послуги шляхом вчинення електронного правочину;

- електронна торгівля – це господарська діяльність у сфері електронної купівлі-продажу, реалізації товарів дистанційним способом покупцю шляхом вчинення електронних правочинів із використанням інформаційно-телекомунікаційних систем;

- електронний правочин – це дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків, здійснена з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем.

Статтею 3 Закону України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі – Закон №265) суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані, зокрема:

- проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом №265, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;

- видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.

Отже, суб’єкт господарювання (у тому числі іноземний суб’єкт господарювання, який діє через свої зареєстровані постійні представництва) не може здійснювати продаж алкогольних напоїв (тютюнових виробів) через інтернет-магазин, оскільки відповідно до вимог чинного законодавства здійснення роздрібної торгівлі такими виробами потребує наявності відповідного торгового приміщення.

Крім того, суб’єкти господарювання (у тому числі іноземні суб’єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) не можуть здійснювати торгівлю алкогольними напоями (тютюновими виробами) за замовленням в інтернет-магазині шляхом їх доставки представником суб’єкта господарювання кінцевому споживачу.

Згідно з частиною сорок дев’ятою ст. 15 Закону №481 ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі порушення вимог ст. 15 прим. 3 Закону № 481 щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях.

Також відповідно до ст. 17 Закону №481 до суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) у разі порушення вимог ст. 15 прим. 3 Закону №481 застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у розмірі 6800 гривень.

 

На Тернопільщині боржники розрахувались із бюджетами, сплативши 11,5 млн гривень

 

Упродовж січня–лютого 2020 року 436 юридичних осіб, які допустили податковий борг на початок року, зменшили його на 11,5 млн гривень. Зокрема, 304 суб’єкти господарювання виплатили 7,5 млн грн податкової заборгованості.

За рахунок погашення податкового боргу з початку цього року до зведеного бюджету надійшло 4,3 млн гривень. При цьому державний бюджет отримав 3,6 млн гривень.

Таких результатів вдалося досягти завдяки комплексу вжитих заходів задля скорочення податкового боргу. Зокрема, у січні–лютому 2020 року фахівці податкової служби області подали до суду 7 звернень щодо надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок стягнення готівкових (безготівкових) коштів на суму податкового боргу 3 млн гривень. З врахуванням попередніх періодів, органи правосуддя задовольнили 11 таких звернень на суму 6 млн гривень. Щодо стягнення активів фізичних осіб через органи державної виконавчої служби, то до суду направлено 23 позови на суму податкового боргу 3,4 млн гривень.

За рахунок реалізації безхазяйного майна до зведеного бюджету надійшло 36,8 тис. гривень. Зокрема, держбюджет отримав 21,4 тис. грн, а місцеві –15,4 тис. гривень.

Акцизний податок: нюанси застосування підприємцями та юридичними особами

 

Нещодавно в Головному управлінні ДПС у Тернопільській області начальник управління контролю за обігом та оподаткуванням підакцизних товарів Головного управління ДПС у Тернопільській області Роман Савка під час сеансу «гаряча лінія» поспілкувався із додзвонювачами щодо нюансів застосування акцизного податку підприємцями та юридичними особами.

Найцікавіші запитання та відповіді на них надаємо увазі читачів.

 

Питання 1. Чи можна зареєструвати акцизну накладну, з дати складання якої минуло 120 календарних днів?

Роман Савка: Так, можна. Суб’єкт господарювання може зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних акцизну накладну, або розрахунок коригування до неї, якщо з дати їх складання минуло 120 календарних днів, але в межах строку позовної давності, тобто 1095 календарних днів.

 

Питання 2. Якщо у платника акцизного податку у звітному періоді відсутня діяльність, чи повинен платник подавати декларацію акцизного податку?

Роман Савка: Якщо підприємство є платником акцизного податку та має діючі ліцензії на право зберігання, оптової торгівлі за наявності місць оптової торгівлі та оптової торгівлі за відсутності місць оптової торгівлі пальним, то платник повинен подавати декларацію акцизного податку до органів ДПС незалежно від того, чи провадилась господарська діяльність у звітному періоді.

 

Питання 3. Чи зобов’язане підприємство реєструватися платником акцизного податку з реалізації пального при реалізації скетч-карток на пальне іншим суб’єктам господарювання без фактичного (фізичного ) відпуску пального?

Роман Савка: Зауважте, якщо підприємство здійснює операції лише за талонами, або старт-картками на пальне, без реалізації пального, при цьому договором передбачено постачання талонів (карток) як торговельної послуги на отримання палива, то за такими операціями у субєкта господарювання не потрібно реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального.

 

Питання 4. Скажіть, чи потрібно придбавати ліцензію на зберігання пального, якщо здійснюється роздрібна торгівля пальним?

Роман Савка: Суб’єкт господарювання має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального, або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.

 

Питання 5. Мене як покупця цікавить таке питання. Чи потрібно у зв’язку зі зміною розміру ставок акцизного податку переклеювати акцизні марки на алкогольних напоях і тютюнових виробах, що перебувають в обігу?

Роман Савка: Якщо алкогольні напої та тютюнові вироби, марковані акцизними марками, на яких суму акцизного податку за одиницю маркованої продукції зазначено відповідно до ставок акцизного податку, що діяли до зміни їх розміру, перебувають в обігу в межах строку придатності до повної реалізації.

 

Питання 6. Який термін реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних зведеної акцизної накладної, у тому числі складеної у двох примірниках?

Роман Савка: Пунктом 231.3 ст. 231 Податкового кодексу України визначено можливість платникам акцизного податку з реалізації пального складати не пізніше останнього дня звітного місяця зведені акцизні накладні на весь обсяг реалізованого пального протягом такого місяця. Термін реєстрації в ЄРАН першого примірника зведеної акцизної – не пізніше 15 календарних днів з дня її складання.

Пунктом 231.6 ст. 231 ПКУ встановлено єдиний термін реєстрації другого примірника акцизної накладної отримувачем пального, незалежно від виду операції з реалізації пального, а саме – після фактичного отримання пального на акцизний склад, але не пізніше трьох календарних днів, наступних за днем отримання пального на акцизний склад – отримувачем пального.

 

Козівське управління

Головного управління ДПС у Тернопільській обла

« повернутися до списку новин