Монастириська районна рада
Монастириський район, Тернопільська область

Декларування доходів за 2018 рік: основні аспекти

Переглядів: 27

З 1 січня 2019 року розпочалась кампанія декларування громадянами доходів за 2018 рік. Відтак з’ясуємо, хто та у яких випадках повинен подавати декларацію про майновий стан, як самостійно обчислити суму податку на доходи фізичних осіб та військового збору. Дізнаємось також, кому подавати декларацію не потрібно, а також уточнимо, в які терміни необхідно сплатити податкові зобов’язання, зазначені у декларації, а також визначимо витрати, дозволені для включення до податкової знижки. Саме на таких аспектах зупинимося сьогодні у нашій розмові із заступником начальника Головного управління ДФС у Тернопільській області Петром Якимчуком.

- Петре Миколайовичу, розкажіть, у яких випадках людина зобовязана подати декларацію?

- Насамперед хотів би наголосити, що порядок подання декларації про майновий стан і доходи та оподаткування доходів фізичних осіб визначає розділ IV Податкового кодексу України.

Варто зазначити, що більшу частину доходів громадян становить заробітна плата. Звісно, що з таких доходів, як і з багатьох інших, утримується і сплачується податок на доходи фізичних осіб, військовий збір податковими агентами - зазвичай, роботодавцями. Однак у деяких випадках фізичним особам необхідно самостійно обчислити суму податку шляхом подання до фіскального органу декларації, розрахувати суму податку та військового збору, що належать сплаті до бюджету.

- Давайте конкретно зупинимось на тих випадках, коли люди зобовязані самостійно обчислити податки.

- Платники податків зобов’язані самостійно подати декларацію та сплатити податки у випадку, якщо впродовж 2018 року вони отримували доходи від особи, яка не є податковим агентом. Це можуть бути спадщина, подарунки, доходи від здавання в оренду майна іншій фізичній особі, доходи від операцій з продажу чи обміну рухомого та нерухомого майна тощо.

Людина має обов’язок подати декларацію, якщо отримувала окремі види доходів, що не підлягають оподаткуванню при виплаті, проте не звільнені від оподаткування. До них належать такі: суми заборгованості, за якими минув строк позовної давності; нецільова благодійна допомога понад установлену норму; додаткові блага від третьої особи тощо.

Ті, хто отримував минулоріч іноземні доходи, теж повинен їх задекларувати.

- Кого звільнено від обов’язку подання декларації про доходи і майновий стан?

- Від обов’язку подання податкової декларації незалежно від виду й суми отрима-них доходів звільняються малолітні/неповнолітні чи недіє­здатні особи, які водночас пере-бувають на повному утриманні інших осіб (наприклад, батьків) і/або держави станом на кінець звітного податкового року. Це стосується також громадян, які перебувають під арештом або є затриманими чи засудженими до позбавлення волі, перебувають у полоні чи ув’язненні на території інших держав станом на кінець граничного строку подання декларації чи у розшуку станом на кінець звітного податкового року або ж на строковій військовій службі станом на кінець звітного податкового року.

- Петре Миколайовичу, людина не є підприємцем і здає в оренду своє житло. Чи повинна вона подавати декларацію?

- Звісно, що так. У такому випадку фізична особа, що здає в оренду майно та отримує кошти, зобов’язана подати декларацію. Крім цього, вона повинна визначити свої податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору й сплатити їх до бюджету.

- Минулого року людина продала вантажний автомобіль. Безпосередньо у присутності працівника сервісного центру МВС був оформлений договір продажу вантажівки. Відповідно сплачено податок та військовий збір. Чи потрібно подавати декларацію?

- Так. Незважаючи на те, що податок та військовий збір при здійсненні зазначеної операції сплачено, платник податку не звільнений від подання декларації.

- У які терміни потрібно задекларувати доходи?

- Громадяни, які зобов’язані подати декларацію, повинні це зробити до 1 травня року, що настає за звітним. Отже, цьогоріч для них останній день подання декларації за 2018 рік — 2 травня 2019 року. Адже, якщо останній день строку подання податкової декларації припадає на вихідний або святковий день, то останнім днем строку вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем.

- Якими способами можна подати декларацію?

- Насамперед, варто зауважити, що податкова декларація подається платниками за місцем своєї податкової адреси. Це можна зробити такими способами: особисто або уповноваженою на це особою; надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення або засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу.

Доречно наголосити, що у разі надсилання податкової декларації поштою особа зобов’язана здійснити таке відправлення не пізніше, ніж за п’ять днів до закінчення граничного строку подання податкової декларації. Є також нюанс щодо електронного подання декларації. Подання документа в електронній формі необхідно зробити не пізніше закінчення останньої години дня, в якому спливає такий граничний строк.

- Відомо, що фіскальна служба розробила електронний сервіс, за допомогою якого можна заповнити декларацію. Декілька слів про нього.

- Такий сервіс є в «Електронному кабінеті». Він передбачає часткове автоматичне заповнення декларації на підставі облікових даних платника, відомостей щодо нарахованих (виплачених) доходів, наявних в Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків та відомостей щодо об’єктів нерухомого (рухомого) майна.

Хотів би наголосити на основних кроках, яких необхідно дотримуватися платникам при поданні декларації в електронній формі у режимі реального часу (online) або ж з використанням сервісу автоматичного заповнення на основі даних ДФС.

Крок перший: необхідно отримати електронний цифровий підпис. Він видається Акредитованим центром сертифікації ключів (АЦСК) Інформаційно-довідкового департаменту ДФС, що діє при Головному управлінні ДФС у Тернопільській області за адресою: м. Тернопіль, вул. Білецька,1, або іншими АЦСК.

Крок другий: авторизуватися за допомогою особистого електронного ключа на сайті ДФС України (www.sfs.gov.ua).

Крок третій: отримати відомості про отримані доходи з Державного реєстру фізичних осіб — платників податків (розділ «Заяви, Запити для отримання інформації» форма запиту F 1301802).

Крок четвертий: скориставшись розділом «вхідні/вихідні документи», перевірити  отримання відповіді від ДФС.

Крок пятий: перейти до заповнення на основі даних ДФС у режимі «Декларація про майновий стан і доходи».

До речі, на офіційному веб-порталі ДФС (http://sfs.gov.ua) розміщена покрокова відео-інструкція з автоматичного заповнення декларації, то ж із нею можна ознайомитись.

- У які терміни необхідно сплатити платежі із задекларованих доходів?

- Граничний термін сплати податкових зобов’язань, зазначених у декларації, поданій за результатами 2018 р. для громадян — 31 липня 2019 року.

- А чи є відповідальність за несвоєчасну сплату?

- Звісно, що так. Якщо платник не сплатив суму податкового зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору, зазначених у декларації за 2018 р., то він притягується до відповідальності у вигляді штрафу. Відтак у випадку, коли сплату затримано до 30 календарних днів включно, що настають за останнім днем строку сплати, штрафна санкція складає 10% погашеної суми податкового боргу. Якщо ж сплату протермінували більш ніж на 30 календарних днів, то штрафна санкція складатиме  20% такої заборгованості. Крім того, на суму податкового боргу нараховується пеня.

- Куди звернутися людям, аби отримати практичну допомогу в заповненні декларацій, проведенні розрахунків?

- У Центрах обслуговування платників, які діють при податкових інспекціях територіальних управлінь області, фахівці фіскальної служби нададуть консультаційну та практичну допомогу. Нагадаю, що працюють Центри обслуговування так: понеділок-четвер з 9.00 год. до 18.00 год, п’ятниця з 9.00 год. до16.45 год., субота та неділя – вихідні дні, обідня перерва з 13.00 год. до 13.45 год.

 Отож, чекаємо громадян, а зі свого боку обіцяємо допомогти їм виконати свій конституційний обов’язок щодо декларування доходів своєчасно та правильно.

Перелік умов, щоб вважати контрольованою операцію з виплати заробітної плати нерезидентам

Головне управління ДФС у Тернопільській області повідомляє, що Міністерство фінансів України стосовно правомірності віднесення виплати (нарахування) заробітної плати фізичних осіб – нерезидентів до операцій, які підпадають під визначення контрольованих, надало роз’яснення.

Для цілей нарахування податку на прибуток підприємств контрольованими є господарські операції, що впливають на об’єкт оподаткування платника податку на прибуток (далі – платник) і здійснюються:

а) з пов’язаними особами – нерезидентами, в тому числі у випадках, визначених п. п. 39.2.1.5 п. п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Податкового кодексу України (далі – ПКУ));

б) зовнішньоекономічні господарські операції з продажу та/або придбання товарів та/або послуг через комісіонерів – нерезидентів;

в) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до п. п. 39.2.1.2 п. п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ, або які є резидентами цих держав;

г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.

Норми визначені п. п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ.

Підпунктом 39.2.1.4 п. п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ передбачено, що господарською операцією для цілей трансфертного ціноутворення є всі види операцій, договорів або домовленостей, документально підтверджених або непідтверджених, що можуть впливати на об’єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків.

Відповідно до п. п. 14.1.84 п. 14.1 ст. 14 ПКУ інші терміни для цілей розділу III «Податок на прибуток підприємств» ПКУ використовуються у значеннях, визначених Законом України від 16 липня 1999 року № 996-XVI «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 996), національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку і міжнародними стандартами фінансової звітності, введеними в дію відповідно до законодавства.

Законом № 996 визначено, що господарська операція – це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі підприємства.

Для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування (п. 44.2 ст. 44 ПКУ).

Згідно з Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 № 318 із змінами, витрати відображаються в бухгалтерському обліку одночасно зі зменшенням активів або збільшенням зобов’язань. Витрати на оплату праці найманих працівників включаються до складу витрат звітного періоду.

Підпунктом 39.2.1.7 п. п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ визначено, що господарські операції, передбачені п. п. 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і п. п. 39.2.1.5 п. п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 ПКУ, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

- річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

- обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Таким чином, якщо одночасно виконуються вищевказані умови, операції з виплати (нарахування) заробітної плати фізичним особам – нерезидентам можуть вважатися контрольованими для цілей ст. 39 ПКУ, а отже відповідно до п. п. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 ПКУ по таким операціям необхідно подавати звіт про контрольовані операції.

Разом з тим, необхідно зауважити, що будь-які детальні висновки щодо віднесення конкретних господарських операцій до контрольованих надаються лише за результатами детального вивчення умов, аналізу суттєвих обставин здійснення відповідних операцій та первинних документів.

Про це повідомила ДФС України листом від 05.02.2019 №3654/7/99-99-15-02-02-17.

На Тернопільщині підприємці активно обирають другу групу єдиного податку

Станом на початок лютого цього року на обліку перебувало 34 427 фізичних осіб-підприємців, з яких  32 610 або 95% основних платників податків, котрі здійснюють діяльність. Зокрема, 7 288 (22%) підприємців застосовують загальну систему оподаткування та 25 322 (78%)  – спрощену систему оподаткування. Більшість підприємців-спрощенців перебувають на другій групі єдиного податку – 13 011 осіб. Трохи менше популярна третя група спрощеної системи оподаткування, яку обрали 7 305 представників малого бізнесу. Платниками першої групи єдиного податку є 4 906 підприємців.

У січні 2019 року приватні підприємці Тернопільської області, які обрали спрощену систему оподаткування, сплатили 39,5 млн грн єдиного податку або 102% до очікуваних надходжень. Сума додаткових надходжень склала 600 тис. гривень. Порівняно з відповідним минулорічним періодом надходження зросли на 25% або майже на 8 млн гривень.

До уваги власників автомобілів на іноземній реєстрації

У Тернопільській митниці ДФС нагадують громадянам, 22 лютого 2019 року о 24.00 год. 00 хв. закінчується період дії перехідних положень Податкового кодексу України щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів із застосуванням коефіцієнта 0,5.

Тобто вже 23 лютого 2019 року при митному оформленні транспортних засобів громадян акцизний податок стягуватиметься у повному обсязі, як це передбачено чинним законодавством.

Для громадян, котрі планують легалізувати свій автомобіль, у зоні діяльності митниці функціонує два місця, де здійснюють оформлення транспортних засобів. Тож варто звернутися у відділ митного оформлення №1 митного посту «Тернопіль – центральний», який знаходиться за адресою вул. Текстильна, 28 а, м. Тернопіль, або ж відділ митного оформлення №2 митного посту «Тернопіль – центральний» - вул. Текстильна, 38, м. Тернопіль.

При виникненні запитань щодо особливостей ввезення та розмитнення транспортних засобів на іноземній реєстрації телефонуйте на номер «гарячої лінії» (0352) 43-03-21, яка діє у  Тернопільській митниці ДФС.

Відсутні квитанції про прийняття або неприйняття податкової накладної: дії платника

Головне управління ДФС у Тернопільській області зазначає, що враховуючи усі складові реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН), з метою з’ясування обставин, за якими протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, необхідно:

1. Через Електронний кабінет, шляхом перегляду в режимі реального часу переглянути дані ЄРПН щодо складених ним чи його контрагентами податкових накладних та/або розрахунків коригування.

2. Звернутись до Центру обслуговування платників податків за своїм місцезнаходженням чи до гарячої лінії за телефоном 0-800-501-007 (напрямок 0) з детальним описом ситуації.

3. Якщо після надсилання податкової накладної чи розрахунку коригування через 2 години не надійшла квитанція, в Електронному кабінеті відсутні дані про реєстрацію та інспектор по телефону підтвердив відсутність надходження документу, то потрібно надіслати документ повторно на реєстрацію.

 

Сектор комунікацій

Головного управління ДФС у Тернопільській області

 

« повернутися до списку новин